T A R G A  F L O R I O

"Tot op de dag van vandaag de zwaarste serieuze straat-race in de wereld" Dr. Ing. h.c. Ferdinand Porsche-1976

De naam Porsche is al heel lang verbonden met de Targa Florio. Het was in 1924 toen Ferdinand Porsche meedeed als navigator van Alfred Neubauer. Ze eindigden 13e in deze race en het duurde uiteindelijk tot 1956 voordat een auto met de naam Porsche de race won! De Targa Florio werd georganiseerd door een jonge race-gek, Vicenzo Florio, telg van een prominente Siciliaanse familie. Vicenzo Florio was degene die het eerste gemotoriseerde voertuig naar Sicilie bracht. Hij was ook degene die de eerste Siciliaanse motor-race organiseerde die bestond uit een motor, een auto en een paard....het paard won de race!!

De eerste Targa Florio op 6 mei 1906 kon nog niet echt een race genoemd worden. Een ronde van ongeveer 150 km over weggetjes die niet echt voor auto's aangelegd waren. Coureurs moesten soms ook onder erbarmelijke klimaatsveranderingen rijden terwijl ze ook het risico liepen door banditen of wolven te worden overvallen. In elke haarspeldbocht moest de coureur de strijd aangaan met de steile afgronden en dat met een race die in totaal bijna 450 kilometer was. In het begin waren er weinig regels en mochten auto's meedoen waarvan er minstens 10 waren gebouwd. Aan de startstreep van de eerste race verschenen slechts 10 auto's door een staking in de haven van Genua. Na 9 uur racen was het Alessandro Cagno met een gemiddelde snelheid van 45 km/u die won. De race was erg populair en de race in het jaar daarna bracht 50 auto's naar de startstreep. In 1907 was de race op 22 april. Felice Nazzaro, die later een racelegende werd, won de tweede Targa Florio. De race van 1921 maakte de Targa Florio eindelijk volwassen met de inschrijving van 2 fabrieksteams (Alfa Romeo en Fiat) en in 1924 eindigde Alfred Neubauer als 13e met zijn navigator Ferdinand Porsche terwijl Christian Werner won in een Mercedes nadat Antonio Ascari gedwongen was om zijn gestrande auto over de finishlijn te duwen.

In 1956 vond de 40e race plaats, de eerste waar een auto met de naam Porsche aan deelnam. Elf dagen voor de start van de Targa Florio van 1956 besloot Porsche om Umberto Maglioli deel te laten nemen in een Porsche 550A, een auto met slechts 130 PK en met een gewicht van minder dan 515 kg. Ze kwamen terug met de overwinning, met 15 minuten voorsprong op Maserati. In de jaren daarop volgend behaalde Porsche vele overwinningen, met voor Nederland als belangrijkste de overwinning in 1973, de laatste echte Targa Florio, van Gijs van Lennep in zijn Martini-Porsche Carrera RSR.

admin entry